علی وزیریان در گفتوگو با ایکنا درباره چگونگی شکلگیری
آثار گرافیکی کتاب «خون خدا» گفت: حدود پانزده، شانزده سال پیش پوسترهایی را براساس فرازهای
زیارت عاشورا کار میکردم و تعدادی از آنها را در وبسایت شخصی خودم در کنار بقیه پوسترها گذاشتم که در زمینههای گوناگون بود. یک طراح غربی این کارها را دیده بود و برای من ایمیلی زد و در آن نوشته بود «همه پوسترهایت را دیدم و برایم جالب بود، اما تعدادی از آنها پوسترهای دوست داشتنی و مورد علاقه من است» پوسترهای مورد اشاره او تعدادی از همین آثار گرافیکی زیارت عاشورا بود و میخواست بفهمد عاشورا چیست؟ زیرا معتقد بود این پوسترها، حس و حال و فضای و رنگ و بوی خاصی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: من این کارها را به نیت اینکه یک مخاطب خارجی آن را ببیند انجام نداده بودم. این آثار کاملاً کاری دلی و براساس علاقه و ارادتی بود که به امام حسین (ع) داشتم. اما این بازخورد از یک مخاطب خارجی برایم قابل تأمل بود . من در دانشگاه نقاشی خواندهام به همین جهت متوجه بودم که کارهایم غیر از وجه گرافیک، دارای حس و حال نقاشی نیز هستند، اما با توجه به اینکه این آثار ترجمه نداشت و ترکیبی از حروف نگاری و تصویر بود، برایم سؤال بود که آن شخص چه چیزی در این کارها دیده است. وزیریان ادامه داد: دو روز به تاسوعا و عاشورا مانده بود که همان فرد ایمیل دیگری فرستاد و برایم نوشت که دو روز به تاسوعا مانده و من خودم درباره عاشورا جستجو کردم و مطالبی را خواندم و از من اجازه خواست که پوسترها را در سایت خودش قرار دهد. از این رو متنی را در باره عاشورا و زیارت عاشورا و اینکه امام حسین (ع) کیست آماده کردم و به همراه چند عکس مربوط به مراسمهای عزاداری برای او فرستادم و او هم متن و هم پوسترها را در سایت خودش به نمایش گذاشت. این طراح گرافیک در ادامه بیان کرد: این اتفاق و اتفاقهای دیگری شبیه این، انگیزهام را برای ادامه کار دوچندان کرد. من چند فراز را برای دل خودم کار کرده بودم، اما با دیدن این اتفاق، احساس کردم باید جدی تر این کار را ادامه دهم. اتفاق دیگر مربوط به سفری است که همان ایام داشتم . برای اولین فیلمم «خدا نزدیک است» به جشنواره ای در ایتالیا رفتم؛ لایه معنایی فیلم درباره عاشوراست. این فیلم در فستیوال فیلمهای مذهبی ایتالیا انتخاب شده بود و من وقتی به آنجا رفتم، دبیر فستیوال گفت که فیلمهای بسیاری دیده، اما در این فیلم آب، شخصیت دارد؛ برای آنها سؤال بود و دلیل این شخصیت داشتن را می پرسیدند؛ برایشان توضیح دادم و متوجه شدم آنگونه که باید درباره عاشورا صحبت نکردهایم. به همین خاطر انگیزه گفتن دربارۀ عاشورا برای مخاطب غیر فارسی زبان برایم مضاعف شد.
در مورد چاپ پوسترها در قالب کتابی مستقل فکر نکرده بودم و نیتم این بود که این آثار را به صورت یک مجموعه پوستر با موضوعی واحد در کشورهای دیگر به نمایش بگذارم تا از این طریق درباره عاشورا با آنها صحبت کنم. اولین نمایشگاه از این پوسترها دو سال پیش در خانه هنرمندان برپا شد که البته بخشی از آنها بود زیرا برخی فرازها چند بار ساخته شده و برای نمایشگاه تعدادی را حذف کردم وزیریان تصریح کرد: در مورد چاپ پوسترها در قالب کتابی مستقل فکر نکرده بودم و نیتم این بود که این آثار را به صورت یک مجموعه پوستر با موضوعی واحد در کشورهای دیگر به نمایش بگذارم تا از این طریق درباره عاشورا با آنها صحبت کنم. اولین نمایشگاه از این پوسترها دو سال پیش در خانه هنرمندان برپا شد که البته بخشی از آنها بود چرا که برخی فرازها چند بار ساخته شده و برای نمایشگاه تعدادی را حذف کردم. آقای چینیفروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی، موقع دیدن آثار در نمایشگاه پیشنهاد چاپ آنها را داد. به ایشان گفتم که نیتم از خلق این مجموعه آشنا کردن مخاطبین خارجی است و چاپ آنها بصورت یک مجموعه آثار چیزی نیست که من دنبالش بودم به همین جهت پیشنهاد کردم متنی برای این پوستر نوشته شود و سپس به صورت کتاب منتشر شود تا به این بهانه زیارت عاشورا و عاشورا و اباعبدالله و حرکت ایشان معرفی شود. این هنرمند درباره نگارش متنها گفت: همین نکات را برای آقای شجاعی گفتم و پیشنهاد کردم متن با تمرکز روی مخاطب خارجی نگارش شود ، برای مخاطب غیرفارسی زبان و البته نه فقط مخاطب غربی. با توجه به اینکه بسیاری از مسلمانها شیعه نیستند و می دیدم زیارت عاشورا یک بیانیۀ شیعی تمام عیار و کامل است و محملی مناسب برای گفتن بسیاری نکات . از این رو این متن چند بار بازنویسی شد تا به متن نهایی رسیدیم. وی در ادامه درباره المانها و نشانههای طراحی گرافیکی «خون خدا» گفت: بخش عمدهای از این آثار تلفیقی از عناصر نقاشی و گرافیکی است و شاید همین موضوع شخصیت کار را نسبت به آثاری دیگر متفاوت کرده است.
خاطرم هست شاید حدود یکی دو دهه پیش، اگر تصاویر مربوط به محرم را در اینترنت جستجو میکردید، بیشتر تصاویری از نقاشی های عوامانه با چهره های پر از خشونت درکنار نمایش لکه های وسیعی از خون وجود داشت. ما به همراه تعدادی از هنرمندان مذهبی سعی کردیم این نوع تصاویر کم رنگ و تصاویر دیگری جایگزین آنها شوند وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خاطرم هست شاید حدود یکی دو دهه پیش، اگر تصاویر مربوط به محرم را در اینترنت جستجو میکردید، بیشتر تصاویری از نقاشی های عوامانه با چهره های پر از خشونت درکنار نمایش لکه های وسیعی از خون وجود داشت. ما به همراه تعدادی از هنرمندان مذهبی سعی کردیم این نوع تصاویر کم رنگ و تصاویر دیگری جایگزین آنها شوند . از همان زمان روی حروف نگاری، تایپوگرافی و کار بر روی اشعار و ادعیه عاشورایی به همراه نقوش مذهبی تمرکز کردیم و به تدریج به شکل کنونی درآمده و حالا این کار وسعت یافته. وزیریان درباره هماهنگی تصاویر و متن در کتاب «خون خدا» گفت: در صفحه آرایی سعی کردم حتی الامکان متن و تصویر با هم هماهنگ باشند. هنگام طراحی آثار، فرازها به ترتیب جلو میرفتم، اما گاهی یک ایماژ و تصویر در ذهنم شکل می گرفت و این ترتیب را بهم می زد. این طرح گرافیک در ادامه گفت: در ابتدا سعی ام این بود کتاب به زبان انگلیسی چاپ شود، اما پیشنهاد ناشر چاپ نسخه فارسی بود و همین اتفاق افتاد. هنگام خلق آثار پیشزمینههای ذهنی مرسوم آن زمان را برای این موضوع کنار زدم. من به این جمله حضرت زینب فکر میکردم که فرمودند: «در کربلا غیر از زیبایی چیزی ندیدم»؛ از این رو این ذهنیت بصری مرسوم را شکستم. به همین دلیل مثلاً در جملۀ «السلام علیک یا ابا عبدالله» از رنگهایی نظیر سبز، آبی، فیروزه و ... استفاده کردم ، به همین ترتیب متناسب با معنا، به عناصر تصویری جدای از آنچه تا پیش از این بود نزدیک شدم . وی افزود: امسال دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی برگزار می شود و موضوع بخش پوستر این دوره از سوگواره فرازهای زیارت عاشورا است. امیدواریم کارهایی قوی و جدیدتر با این موضوع خلق شود. وزیریان یادآور شد: تاکنون آثار تجسمی فراوانی با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) توسط هنرمندان خلق شده ، اما «خون خدا» اولین تجربه هنری و گرافیکی با محوریت «زیارت عاشورا» است. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خون خدا
طراح گرافیک
امام حسین
زیارت عاشورا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامهریزی برای تحقق رشد تولید در آموزش، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در کشور با حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: امسال نهضت پلاتوسازی در دستور کار قرار دارد تا در تمام شهرها و استانها بتوانیم پلاتوهای قدیمی را احیا و پلاتوهای جدیدی دایر کنیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدالت فرهنگی و نگاه به استانها در اقدامهای عملیاتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: در انتهای سال قبل، وزارت فرهنگ مبالغی را برای انجمنهای هنری در استانها تخصیص داد که ارسال شده و امید است به تولید آثار در استانها منتهی شود.
وی افزود: استانها و انجمنهای مختلف اعداد و ارقام متفاوتی از این بودجه دارند؛ نسبت به این که در استانی تولیدات تئاتری که داشته بیشتر یا کمتر بوده مبالغ تا حدودی کم یا زیاد شده است.
محدودیتهای منابع برطرف میشود
سالاری گفت: امسال امیدواریم منابعی که سال گذشته محدود بود مقداری افزایش پیدا کند و اتفاق بهتری بیفتد، اما همه منابع به استانها تخصیص مییابد و انجمنهای استانی از آن بهرهمند میشوند.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال، از آنجایی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید و مشارکت مردم در حوزههای مختلف نامگذاری شده، تلاش کردیم در تمام بخشهای اداراتکل زیر مجموعه معاونت هنری از جمله آموزش که عمدتا آموزشگاهها در ذیل مردم تعریف میشوند و مردم و هنرمندان هستند که آنها را اداره میکنند، صدور مجوزها و دریافت امکانات مالی از بانکها را تسهیل کنیم، البته باید کمک کنیم فرآیندهای جذب و تولید آثار هنری بهتر شود.
المپیاد آموزش هنر به صورت المپیکی و تیمی برگزار میشود
سالاری گفت: المپیاد آموزش هنر مهمترین اتفاق حوزه آموزش است، که به صورت المپیکی و تیمی امسال برگزار میشود، این رویداد در سراسر کشور برگزار میشود؛ تیمها در سه بخش با هم رقابت میکنند و نهایتا تیم یا همان آموزشگاه قهرمان معرفی میشود.
وی تصریح کرد: این رویداد کمک میکند این آموزشگاهها فعالتر شوند و تولیدات بهتر و تیمها و گروههای هنری خوبی شکل بگیرد و تصورمان این است که المپیاد این کار را خواهد کرد.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح المپیاد آموزش هنر آماده و کارهای آن انجام شده و امسال عملیاتی میشود.
سالاری گفت: در حوزه تئاتر تلاش کردیم با جذب بودجههای تولیدی با حمایت وزیر و بخشهای بودجهای مجموعه، بتوانیم آثار خوبی را از هنرمندان برجسته تئاتر به تولید برسانیم، زیرا برخی از این هنرمندان اکنون به دلیل اینکه منابع مالی ندارند از میدان کنار رفتهاند. اگر این منابع تامین شود به عرصه برگشته و کارهای خوبی تولید میکنند.
وی افزود: حوزه موسیقی هم مانند تئاتر است، با هماهنگی خوبی که با بنیاد رودکی انجام شده، قرار است یک سری آثار فاخر را با هزینه و کمک بنیاد رودکی عملیاتی کنیم که بتوانیم تولید این آثار را بالا ببریم.
سفارش آثار تجسمی با تامین اعتبارات لازم
سالاری اظهار داشت: در حوزه تجسمی هم به دلیل اینکه تشکلها و انجمنهای تجسمی تکثر دارند، تلاش میکنیم هم تولید آثار و هم سفارش خرید برای آثار را با تامین اعتبارات انجام دهیم.
معاون وزیر فرهنگ: نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
خرید آثار هنرمندان برای موزه
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر اتفاق خوبی در حوزه بودجه و تامین اعتبارات بیفتد، امسال میتوانیم شاهد باشیم که یک سری آثار هنرمندان برای موزهها خریداری و یک سری از این آثار نیز برای موضوعات خاص تولید شود و از جمله، حضور در جشنوارههای خارج از کشور را بیشتر کنیم که هنرمندان دیده شوند.
وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هنرمندان دارند این است که هزینه سفر بالاست و از این طرف، هنرمندان اگر کمک مجموعههای دولتی و نهادهای مختلف حکومتی نباشد، نمیتوانند آثار خود را در خارج از کشور عرضه کنند، باید این اتفاق را تسهیل کنیم.