عبادت عارفانه و عالمانه در زیارت عاشورا موج میزند/ قدسی بودن متن زیارت
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۹۱۲۰
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله هادی عباسی، نویسنده و استاد حوزه علمیه شب گذشته 10 مهرماه در مراسم عزاداری در جمع فرهنگیان استان قم گفت: زیارت حضور است البته نه هر حضوری بلکه حضور با معرفت را زیارت میگویند.
وی با بیان اینکه زیارت دارای مراتبی است اظهار کرد: کمترین مراتب زیارت دیدار والدین و رفتن به دیدار دوستان و در مراتب بعدی بزرگان دینی و علما و در مراتب اعلای آن زیارت مقابر و مشاهد شریفه و به خصوص زیارت بیتالله الحرام است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عباسی با بیان اینکه در روایت بیان شده است که نگاه به چهره والدین از روی مهربانی، عبادت محسوب میشود بیان کرد: زیارت همانند بسیاری از امور دیگر نیازمند پیش نیازهایی است از این رو علاقه، محبت، عشق و معرفت، پیش نیاز زیارت است و این پیش نیاز در مورد زیارت قبور مطهر ائمه(ع) به مراتب بیشتر مورد نیاز است.
این نویسنده، محقق و استاد حوزه علمیه ادامه داد: البته علاقه و ابراز عشق و محبت تنها به مزور هم کافی نیست؛ بنابراین انس و اطاعت لازمه و همراه زیارت است، بنابراین زیارت با معرفت نسبت به ائمه(ع) و به خصوص امام حسین(ع) آن است که ما علاوه بر ابراز عشق و محبت و علاقه با ایشان انس داشته باشیم و از دستوارتشان اطاعت کنیم و مدار زندگی ما بر محور تبعیت از آن بزرگواران بچرخد.
نویسنده کتاب الهینامه با بیان اینکه میان علم و دانستن با توانستن و عمل فاصله زیادی وجود دارد عنوان کرد: زیارت قصد با انگیزه و انگیزه با اندیشه است بنابراین اگر علمی به انگیزه صاعد و بالابرنده تبدیل شد منجر به سعی و تلاش خواهد شد و به تعبیر قرآن کریم، «لیس للانسان الا ما سعی» از اینرو علم به چیزی بهتنهایی انسان را به مراتب بالا نمیبرد بلکه این علم باید تبدیل به توانایی شود.
این نویسنده و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه تمام هستی بر اساس حسن میچرخد و حسن نیز بر اساس معرفت امام حسین(ع) شکل گرفته است تصریح کرد: قرآن کریم فرموده است که خداوند را به اسماء حسنی بخوانید زیرا خدا اسماء غیرحسنی نیز دارد ولی اسماء حسنی است که انگیزه و معرفتبخشی در انسان را به اوج میرساند و این معرفت است که او را عبد میکند و عبادت و عبدشدن نیز هدف خلقت و آفرینش است.
عباسی با بیان اینکه متاسفانه در تمامی مراکز آموزشی ما اعم از حوزه و دانشگاه بیش از آن که پرورش باشد، آموزش، محور است تصریح کرد: هنوز خیلی از وقتها در آموزش به سر میبریم ولی به پرورش نمیرسیم و این بلای مراکز آموزشی ما اعم از حوزه و مدرسه و دانشگاه است در حالی که هدف از خلقت، پرورش یافتن بشر است.
نویسنده الهی نامه با بیان اینکه در نظام ولایت و امامت، اساس کار، پرورش است و آموزش نه هدف بلکه وسیلهای برای رشد و پرورش یافتن انسان است بیان کرد: امام حسین(ع) به این دلیل، اباعبدالله است که پدر عبادت بود و عبادت معرفتی و عبادت بعد از علم در زیارت عاشورا موج میزند؛ زیرا متن این زیارت، الهی و حدیث قدسی است که ولی الله آن را از روی مکاشفه و یا به طریق الهام گرفته و خود، الفاظ آن را صورت بندی کرده است وگرنه محتوا، از آن خداست.
عباسی با بیان اینکه زیارت عاشورا به لحاظ زمانی مختص به حادثه روز عاشورا ست ولی به لحاظ حقیقت در ظرف زمان نمیگنجد، بیان کرد: سوره مبارکه واقعه که سفارشات زیادی بر خواندن آن به خصوص در شب و هنگام خواب شده است با فعل ماضی به واقعه قیامت اشاره دارد و از بس وقوع آن حتمی و قطعی است که از این فعل استفاده شده است و بیانگر اهمیت آن است.
وی تاکید کرد: زیارت عاشورا نیز واقع شده است تا ظرف زمانی واقعه عاشورا را نشان دهد ولی تنها برای روز عاشورا نیست بلکه برای نشان دادن روز قیامت، واقع شده است.
این نویسنده، محقق و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت عاشورا با سلام بر اباعبدالله آغاز میشود، عنوان کرد: سلام جزء اسماء الهی و به معنای سلامتی و آرامش و اطمینان است به همین دلیل در روایت داریم بخیلترین افراد کسی است که در سلام کردن بخل داشته باشد و وقتی نام پیامبر(ص) را میشنود سلام ندهد و سخیترین افراد نیز کسانی هستند که واجد این دو صفت باشند.
عباسی تصریح کرد: زیارت عاشورا با سلام بر اباعبدالله(ع) آغاز میشود و ما بر پدر عبادت سلام میدهیم و در فراز بعدی نیز امام حسین(ع) را به فرزند رسول الله تعبیر میکنیم که در تعبیر اول، توحید و در سلام دوم، نبوت مطرح میشود و در فراز دیگر میگوییم «السلام علیک یا خیرة الله و ابن خیرته» که در واقع مبین ولایت است؛ زیرا امام حسین(ع) از سوی خدا برگزیده شد؛ همانطور که پدرش، امام علی(ع) نیز برگزیده الهی بود؛ بنابراین امامت و ولایت، از حد و اندازه بشر بیرون است.
وی تاکید کرد: بر این اساس، کسانی که سقیفه را دارای رای مردم میدانند این رای پشتوانه الهی ندارد ولی امامت و ولایت منصوب الهی است.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
نویسنده اثر حاضر مطالب ارزندهای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما میدواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب میشود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعهای که در آن به سر میبرد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.
ساختار اثر
این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالیبخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.
نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهشهای غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.
«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوتهای اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی